Jak poprawnie hamować na rowerze górskim?

Jak poprawnie hamować na rowerze górskim

Jeśli chcesz jeździć szybciej na rowerze, to zdecydowanie powinieneś zacząć od opanowania umiejętności poprawnego hamowania. Skuteczne hamowanie, to większe bezpieczeństwo, kontrola roweru oraz linii przejazdu.


Sprzęt


Na dobre hamowanie wpływają hamulce i osprzęt. Załóżmy, że mamy hamulce hydrauliczne i wszystko jest z nimi w porządku.  Opony to nasz jedyny punkt styczności z podłożem, więc w dużej mierze od bieżnika zależy efektywność naszego hamownia.


Jeśli czujesz, że nie masz już czym hamować, zmniejsz ciśnienie w oponach. Uzyskasz więcej trakcji i twoje hamowanie będzie bardziej efektywne. Warto to również zrobić na stromych trasach, gdzie mimo idealnego bieżnika, nasze opony nadal się toczą.


Technika 


Kluczowe jest używanie dwóch hamulców. Cała masa podczas zwalniania spada na przednie koło, dlatego hamowanie przodem jest bardzo skuteczne. Większa masa oznacza większą przyczepność. Pamiętajmy żeby nie  przesadzić, bo wiadomo czym to się może skończyć. Do przedniego hamulca dodajemy tylny i mamy efektywne hamowanie.


Warto poćwiczyć hamowanie tylko jednym hamulcem, aby poczuć balans na rowerze, oraz gdy przednie koło hamuje. Zbyt dalekie odsunięcie od tylnego koła, będzie powodowało uślizg, natomiast zbytnie pochylenie nad kierownicą, może unieść tylne koło.


Poprawne hamowanie wykonujemy tylko za pomocą jednego palca na klamce hamulcowej. Pozostałe palce są potrzebne do trzymania kierownicy. Prawie każdy dzisiejszy rower górski posiada już hamulce hydrauliczne, więc jeden palec zdecydowanie wystarczy do tego, aby zablokować koło.

Jak poprawnie hamować w MTB

Moment hamowania 

 

Pierwszym etapem przy hamowaniu jest jeszcze większe obniżenie pięty. Służy nam to do zaparcia i przeciwdziałania sile, które chce przesunąć nasze ciało do przodu. Ręce podobnie zapierają się na kierownicy. Zwróć uwagę na mój nadgastek, łokiec i palec na zdjęciu powyżej.

 

Drugim etapem jest dociążenie roweru. Zyskamy dzięki temu  więcej trakcji. Więcej trakcji to krótsza droga hamowania. Podczas hamowania staraj się nie blokować koła. Szukaj takiego momentu gdy koła są między toczeniem się, a blokowaniem.

 

Podobnie jak w ABS blokowanie koła nie jest złe. Jednak na śliskich i stromych trasach bardzo łatwo jest stracić zaplanowaną linie przejazdu. Dodatkowo w błocie słabo czyści się bieżnik opony.  

 

Linia

 

Bardzo ważnym elementem dobrego hamowania jest wybranie odpowiedniego miejsca. 

poprawna pozycja na rowerze w trakcie hamowania

Hamowanie na korzeniach lub kamieniach nie ma sensu. Odbijające się od podłoża koła nie złapią w trakcie hamowania niezbędnej przyczepności. Dodatkowo zawieszenie roweru może działać nieco gorzej. Sugeruje najeżdżać na przeszkody trochę wolniej, aby nie zwalniać podczas przejazdu przez nie. 


Małą wskazówką na hamowanie jest wybieranie jak najmniej rozjeżdżonej części trasy. Na twardej ścieżce bieżnik się ślizga, więc wystarczy trochę zjechać i wykorzystać jeszcze nie rozjeżdżony fragment. 

Subskrybuj nasz neewsletter. Bądź na bieżąco!



Zamów nasz newsletter i dowiedz się więcej o naszych nowościach i ofertach specjalnyc!

To pole jest obowiązkowe. Błędny adres e-mail.
Pomyślnie dopisałeś się do listy
Błąd. Spróbuj ponownie.
Już jesteś zapisany!

Tagi


Ostatnie posty


Poprawne pokonywanie zakrętów, to jedna z z ważniejszych umiejętności jazdy na rowerze. Jest wiele zmiennych, które wpływają na wybór odpowiedniej techniki jazdy. Zapraszamy do lektury!

Często dostaję od Was wiadomości, jaki rower do enduro polecam. Wszystko oczywiście zależy od budżetu. Tego gdzie i jak zamierzasz wykorzystywać rower.