Ustawienie zawieszenia w rowerze enduro

Dzisiejsze rowery enduro oprócz nowej geometrii oraz bajeranckich patentów oferują wiele możliwości ustawień. Prowadząc szkolenia i obozy rowerowe zauważyłem, że większość osób niewiele wie o poprawnym ustawieniu zawieszenia w rowerze.

 

W zasadzie jeszcze kilka lat temu, mimo startu w największych zawodach Downhillowych na świecie, nie rozróżniałem high compression od low compression. Robiłem to po prostu “na czuja” i z dzisiejszej perspektywy wiem, że straciłem przez to mnóstwo czasu podczas przejazdów.

 

Podstawowym celem zawieszenia jest zapewnienie jak najdłuższego kontaktu z  ziemią. Tylko wtedy mamy kontrolę nad rowerem. Drugim zadaniem zawieszenia jest zapewnienie rajderowi mniejszego zmęczenia, dzięki redukcji drgań i sił działających na jego ciało.

 

Pierwszym krokiem przy ustawieniu zawieszenia jest skorzystanie z instrukcji obsługi naszego roweru i amortyzatorów. Znajdziesz tam sugerowane ustawienie zawieszenia zależne od wagi użytkownika. Niestety nie ma stałych ustawień.

 

To, że we wcześniejszym rowerze miałeś ustawiony rower w określony sposób, nie oznacza, że w kolejnym możesz zrobić to samo. Kinematyka każdej ramy jest inna, a zawieszenie pracuje inaczej. W jednym damperze potrafiłem mieć nadmuchane 160 psi, natomiast w jego nowszym modelu 190 psi to za mało.

 

Jeśli czujesz, że coś Ci nie pasuje w pracy zawieszenia albo po prostu chcesz wiedzieć jak ustawić poprawnie amortyzatory w rowerze, to ten tekst jest dla Ciebie.

 

Co potrzebujesz?

 

  • Pompka do amortyzatora.
  • Linijka lub miarka.
  • Kartka i długopis.

 

Aby dobrze ustawić rower musimy zacząć od Sag’u, czyli ugięcia wstępnego amortyzatora (ile cm skoku wykorzystuje amortyzator przy twojej wadze)

 

Jak ustawić sag?

 

  • Rozkręć na maksa high i low compression  

 

  • Wejdź na rower w pełnym wyposażeniu (plecak, ochraniacze, buty). Wyposażenie może dodać nawet kilka kilogramów do naszej wagi. Każdy kilogram liczy się przy ustawieniu poprawnego sagu.

 

  • Ustaw się w pozycji atakującej, czyli takiej, w której jedziesz na trasie

 

  • Pouginaj rower 

 

  • “Zamróź” pozycje i za pomocą gumeczki na amortyzatorze zmierz ile cm ugiął się amortyzator. Następnie oblicz jaki to procent z całkowitej długości i gotowe.

Poniższy filmik pokaże Ci prawidłowy sposób ustawienia sagu’u w rowerze:


https://www.youtube.com/watch?v=JVMcpdA8Dzk&t=20s


Generalnie Sag w rowerze powinniśmy ustawiać zależnie od rodzaju trasy, poziomu zaawansowania rajdera, pogody, stylu jazdy, nachylenia trasy. Więcej na ten temat umieszczę w kolejnym wpisie.


Natomiast najbezpieczniej  i  najbardziej uniwersalnym ustawieniem jest:


  • Amortyzator przód: 20-25%
  • Amortyzator tył: 25-30%


Częstym błędem jest ustawienie zbyt dużego sagu, aby mieć miękki rower. Niestety działa to odwrotnie. Stracimy zbyt dużo początkowego zakresu i będziemy wykorzystywali końcówkę skoku, która nie jest tak czuła jak jego początek.


Natomiast zbyt twardy amortyzator spowoduje, że nie do końca wykorzystamy jego potencjał, przez co nasze ręce mogą ucierpieć.

Bez dobicia nie ma życia. Dobijanie amortyzatora nie jest niczym niezwykłym w trakcie jazdy.


Tłumienie powrotu, czyli prędkość z jaką amortyzator wraca po uderzeniu w swój pierwotny SAG.


Jeśli tłumienie odbicia jest zbyt szybkie(- lub królik) zawieszenie będzie powodować, że zacznie odbijać się od przeszkody, zamiast ją tłumić. Jeśli tłumienie odbicia jest skręcone (+ lub żółw), zawieszenie nie zdąży wrócić do pełnego skoku i ponownie, jak w zbyt dużym sag’u będziemy wykorzystywali końcówkę skoku, czyniąc amortyzator twardym.


Jak ustawić?


Jednym ze sposobów na ustawienie rebound’u w rowerze jest rozkręcenia maksymalnie lub wkręcenie (nie ma znaczenia) i policzenie liczby klików.


Większość widelców i amortyzatorów jest zaprojektowana tak, aby działać najlepiej w środku zakresu regulacji odbicia, więc ustaw regulację odbicia w połowie zakresu, tworząc “bazę” z której możesz zwiększyć lub zmniejszyć prędkość odbicia. 


Następnie udaj się na trasę i testuj, które ustawienie najbardziej Ci odpowiada.  Odkręć dwa kliki, dokręć kliki i spróbuj znaleźć optymalny setup w myśl zasady “jeździć-obserwować”


Możesz również wykonać “test krawężnika”. Pamiętaj aby przód i tył były ustawione w miarę tak samo. Tył może być ustawiony minimalnie wolniej, aby nie wybijał Cię w kierunku kierownicy.


Kiedy zwolnić rebound?

  • błotniste, ciężkie warunki
  • trasa z dużą ilością chopeczek


Kiedy przyspieszyć rebound?

  • szybka trasa z korzeniami, kamieniami
  • na drobnych nierównościach np. tarki


Kompresja


Najprostsze amortyzatory rzadko kiedy to posiadają, natomiast w rowerach enduro jest to standard i występują dwa pokrętła: High Compression i Low Compression. Ogólnie kompresja odpowiada za siłę z jaką amortyzator działa podczas pracy. Za tłumienie odpowiada olej, który poprzez regulację jest odpowiednio regulowany.


Low speed compression


Dolna kompresja odpowiada przede wszystkim za tłumienie drobnych ruchów amortyzatora tj:

  • pedałowanie
  • przejazd po drobnych korzeniach/kamieniach
  • tarki


Jest to pierwszy etap ugięcia się amortyzatora. Dobrze wyregulowana wolna kompresja zapobiega nadmiernemu uginaniu się amortyzatora, niwelując efekt “nurkowania widelca”, przy jednoczesnym tłumieniu drobnych nierówności.


Jak ustawić?


Na początek podobnie jak przy reboundzie należy ustawić kompresje w połowie zakresu i regulować w promieniu kilku klików. Jeśli czujesz, że Twój amortyzator nie ogarnia na drobnych nierównościach lub brakuje mu trakcji, to po prostu odejmij mu dwa kliki.


W przypadku pedałowania pod górę albo ultra stromych tras skręć kompresję. W pierwszym przypadku zniweluje to efekt bujania, a w drugim rower nie będzie nurkował ze skokiem, dając mu większy zakres pracy.


High speed compression


Ta regulacja odpowiada generalnie za kompresję większych nierówności jak np. dropy, duże kamienie itd. Odkręcona szybka kompresja pozwala na łatwy przepływ oleju, przez co wykorzystujemy niemal maksymalny skok amortyzatora. Skręcona kompresja utwardza amortyzator w wyższym zakresie.


Tuning zawieszenia 


Na początku powinniśmy zacząć od serwisu zawieszenia, bo tylko sprawny amortyzator spełnia swoją funkcję płynnej pracy. Serwis powinniśmy wykonywać mniej więcej co 30mth. Najlepiej jest to robić w profesjonalnym serwisie, który zajmuje się tylko tym. Ja od jakiegoś czasu korzystam z serwisu Notbadsuspension i śmiało mogę go Wam polecić.


Tokeny


Są to plastikowe ograniczniki, wkładki, które instaluje się w  środku amortyzatora w celu zmniejszenia komory powietrznej. Zabieg ten zwiększa jeszcze bardziej progresywność amortyzatora (czyli wraz z uginaniem amortyzator staje się bardziej twardy).



Subskrybuj nasz neewsletter. Bądź na bieżąco!



Zamów nasz newsletter i dowiedz się więcej o naszych nowościach i ofertach specjalnyc!

To pole jest obowiązkowe. Błędny adres e-mail.
Pomyślnie dopisałeś się do listy
Błąd. Spróbuj ponownie.
Już jesteś zapisany!

Tagi


Ostatnie posty


Dzisiejsze rowery enduro oprócz nowej geometrii oraz bajeranckich patentów oferują wiele możliwości ustawień. Prowadząc szkolenia i obozy rowerowe zauważyłem, że większość osób niewiele wie o poprawnym ustawieniu zawieszenia w rowerze.

Poprawne pokonywanie zakrętów, to jedna z z ważniejszych umiejętności jazdy na rowerze. Jest wiele zmiennych, które wpływają na wybór odpowiedniej techniki jazdy. Zapraszamy do lektury!